Making research, good practices, learning activities and events on intercultural dialogue in the Euro-Mediterranean accessible to everyone.

Learning Activity
Cities
Youth

Value Diversity!

Image
Learning Activity Illustration
Group Size
20 - 25
Age group
16 - 18 years
19 - 25 years
26-35 years
36-50 years
51-80 years
Over 80
Time Required
65 minutes

To highlight diversity as a resource, raising awareness that difference exist everywhere and should be respected and cherished as a richness and not as a threat “Difference is wealth, diversity is a treasure”

Instructions for Educator
Timing
5min
Step by Step Instruction

يبدأ الإعداد للتمرين بإنشاء خمس مجموعات مع عدد متساوٍ من المشاركين. تُسلّم كل مجموعة قطعة من الورق المقوى على شكل بطاقة. كُتب على كل بطاقة إحدى النواحي التالية للتنوّع: التنوع الإثني، التنوع الديني، التنوع اللغوي، التنوع الثقافي. ستلعب المجموعة الخامسة دور المستثمرين.

Timing
10min
Step by Step Instruction

على لكل مجموعة أن تعطي تعريفاً للتنوع الذي تمثله. على المشاركين في المجموعات الأربع التي تملك بطاقات أن تركّز على ناحية التنوع المعيّنة لها.

Timing
20min
Step by Step Instruction

يبدأ التمرين بقراءة السيناريو التالي: "تأتي مجموعة من المستثمرين في مجال السياحة إلى بلدك لاستكشاف الفرص الاستثمارية. هذه الفرصة مهمة جداً للبلاد للخروج من أزمتها وخفض معدل البطالة.

يطلب منك تقديم عرض لإقناع المستثمرين بأن بلدك هو الخيار المثالي لهم مع التأكيد على التنوع الموجود فيه: التنوع الإثني، التنوع الديني، التنوع اللغوي، التنوع الثقافي".

يتسنى للمجموعات بعض الوقت لإعداد حج قوية لتثمين التنوع في بلدانها. تقوم المجموعة الخامسة (المستثمرون) بإعداد النقاط/الأسئلة الرئيسية المستلزمة من قبلها لمنح الاستثمار.

Timing
30min
Step by Step Instruction

بعد قيام المستثمرين بالاختيار والشرح، يطلب الميسّر من كل المجموعات الجلوس في دائرة لبدء جلسة الإحاطة. يتم تسجيل الأفكار والمواضيع الرئيسية على اللوح الورقي. على الميسّر تشجيع المشاركين على التوصل إلى حججهم الخاصة.

لجلسة الإحاطة يمكنك استخدام الإرشادات التالية: كيف تشعر بعد التمرين؟ هل توافق على الحجج التي سمعتها في العروض؟ لماذا نعم؟ لمَ لا؟ هل التنوع مورد إيجابي أو سلبي؟ إلى جانب النواحي الاقتصادية، هل فكرت في نواحي أو أمور أخرى كموارد إيجابية للتنوع؟ كيف يجب أن نتفاعل مع "الاختلاف"؟ ما هي الأشكال المختلفة للتنوع التي قد نجدها/ قد تتوافر في بلدك/ مجتمعك؟ 

 

 

 

Facilitation Tips

Make sure attention is paid to cultural diversity in school, in society and on a global scale. When depicting occurrences, situations and developments, ensure there is a variety of people and cultures included.Make sure attention is paid to cultural and scientific achievements in various societies and continents, past and present

Ideas for follow-up

The group of learners could “map” the diversity that exist in their community, if there exist different ethnic groups, cultural and religious diversity,... Educator could arrange a meeting with representatives (ideally young people) from these communities.Facilitator could collect ideas to value the diversity inside the community/school. Reflect in the role of the educational center paying attention to value this diversity. Concrete steps can be undertaken by the center to raise awareness towards diversity respect. Examples could be to make materials, posters in different languages, to organise inter-cultural inter-religious events inviting learners, parents, community,..

 

 

File Uploads